Friday, April 22, 2011

Harits Haidar - Six Month of Life



Muhammad Harits Haidar bin Mohd Irwan Syah...



Selamat Ulangbulan yang ke-Enam my baby shayang. Tapi kenapalah setiap kali kamu berubah ke angka bulan yang baru ibu jadi busy tak menentu. Haih. Harapnya masa ulangtahun besday kamu yang pertama nanti ibu tak busy kayak gini. Aik, apalah tiba-tiba cakap Indon ni. Merapu la ibu ni.








Okay, pertama sekali nak warning sebab entree ni agak panjang rasanya. Harap kamu semua tak pening membacanya. Hihihi.

Baby berubah ke bulan baru akan macam lain sikit perangainya kan? Betul tak? Sama la macam baby Harits ni. Lebih kurang seminggu sebelum cecah usia enam bulan hari ini, dia terkena ruam panas, abes kulit perut licin gebu dia tu menjadi kasar menggerutu. Kesian sangat. Takut jugak kena ezcema tapi bila check doctor cakap ruam panas tapi bole jugak jadi eczema ni. Hummm. Doktor ni bagi saya confius, ezcema ke ruam ni sebenarnya? serius seriau kalau betul-betul eczema tapi bila saya try letak krim yang doctor bagi the thing macam getting worst. Haih. Pastu try pulak Calomile Lotion, Alhamdulillah. Lotion tu membantu menyejukkan kulit dan ruam-ruam yang menggerutu tu sedang dalam peeling process and hopefully kulit baru ini takkan kena apa-apa jangkitan lagi. Mungkin jugak ruam ni akibat nak berubah bulan jugak, ye tak? ye tak?


Maybe it's the Monday Blues (baby pandai ke nak bermonday blues semua nih? hehehe) or maybe nak berubah bulan jugak kot sebab Isnin lepas masa saya saja-saja amik cuti rehat nak lepak-lepak kat rumah My Bam-bam Harits adalah berperangai cranky. Sikit-sikit nangis, letak sekejap nangis, tinggal sekejap lagilah dia berteriak satu apartment bole dengar kot. Hahaha. Okay, ni i tipu ;p Tak mungkinlah dia nangis sekuat itu. Thehehehe. Saya agak dia nangis sebab sakit perut kembung sebab masa tu time lunch perut saya macam dah masuk angin lapar gila. Makan lambat dari time biasa. Macamana tak lambat sebab Harits asyik nak mengempeng. Huhuhu. Try susukan sambil baring tengah hari tu, kejap je tido pastu setengah jam dah bangun and tido balik pukul tiga petang kot. Last-last saya letak dia dalam play-gym tu depan saya sambil dia excersice and saya makan nasi tapi tu pun kena makan laju-laju sebab baru beberapa suap dia dah merengek nak diangkat. Phewwhuhuhu!

Malam bila ntah tak ingat, Rabu lepas kot Harits terbangun tengah malam pastu melalak kuat-kuat. Saya dan daddy dia kelam-kabut bangun. Tak pernahnya dia buat perangai macam tu. Pujuk-pujuk dia, try bagi nenen tapi tak jalan. Berlari ke bilik sebelah amik minyak telon then sapu kat perut and belakang dia. Kembung kot. Huhuhu. Lepas sapu tu elok je tido, tapi saya yang jadi tak nyenyak tido, takut je dia terjaga dan nangis lagi. Tapi sekarang ni sebelum nak tido tu, dia jadi sangat susah nak tidokan, kena berdodoi berpeluk kuat-kuat semua bagai, barulah dia nak tido.

Tapi selain pandai nangis, dia dah pandai mumbling and menjerit kuat-kuat just to get our attention, dah start mengesot ke bawah and rolling-rolling sikit, meniarap sendiri pun dah pandai dah walaupun tahap penterbalikan badan tu adalah dalam versi slow-motion ja. Yeay! Good job anak ibu. Tapi lepas ni kami kena lebih hati-hati and make sure we never leave him unattended especially on bed.

Yang paling best bila saya punya supply susu tak cukup diminum. Best? Ok, cuak sebenarnya. Rabu lepas saya dapat 17oz untuk bekalan pagi-petang (jam 7.30am - 6.30pm), pastu tiba-tiba TokMa dia call pukul 4 cakap susu dah habis. Kelam-kabut saya siapkan kerja pastu balik rumah awal sikit. Hahaha. Nasib baik bos takde dalam Malaysia, tapi saya tak suka sebenarnya buat macamtu tapi dah terpaksa. Demi anak, semuanya sanggup dibuat. Tadi pun sama, pukul 12 Tokma Harits dah kol cakap susu dah tinggal 2oz je, kelam kabut jugak balik rumah anta susu tapi untuk kes tadi memang saya yang penyebab tak cukup bekalan bila semalam dapat 10oz je sebab pumping time dah terlari. Huhuhu.


But Alhamdulillah, Harits dah enam bulan minum susu ibu je. Walaupun pump harinie untuk minum esok. Saya pikir positif jela, mungkin ini rezeki Harits untuk dapat yang fresh je kot, dats why sedap je dia minum banyak-banyak fresh milk tu. This means saya dah layak dapat level Diploma sebab berjaya menyempurnakan misi penyusuan susu ibu secara eksklusif selama enam bulan. Yeay!!! Gembira sangat! Sampai rasa nak reward diri sendiri, pergi beli hadiah breast pump manual Madela ke/ Avent ke dan cooler bag baru yang kool macam saya tengok kat iklan Fabulous Mom. Hahahaha. Ok, abaikan. Sekarang nak try target lagi enam bulan. Harapnya dapat susukan lagi Harits Haidar sampai dia umur setahun. InsyAllah. Amin :)

Hum...apalagi ea? Oh ya, dah genap enam bulan mesti dah bole start with solid foods right? Tapi saya rasa entree ni dah panjang sangat la. Tunggulah saya elaborate lain dengan sayangs semua ni bout Baby Harits n solids.

Okaylah, enjoy your weekend everyone.

Hugs-hugs...kiss-kiss









No comments: