Friday, April 1, 2011

Dunstan Baby Language


Perhatian!


Semua yang bergelar ibu bapa sila ambil perhatian terutama sekali kepada yang bakal menjadi parents ataupun sudah menjadi dan mempunyai anak yang masih baby. Tolong baca sampai habis. Terima kasih :D

Saya jumpa pasal Dunstan tu di sini. Sistem Pertama Yang Mengajar Ibubapa Mentafsir Makna Tangisan Bayi Secara Tepat. Kalaulah saya tahu benda macam ni lebih awal kan lebih baik kan? Takdelah nak rasa risau-risau je sebab tak tahu kenapa bayi asyik menangis, menangis dan menangis. Ada lagi lima entree bout this Dunstan thingy yang akan membantu mengenalpasti bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh baby. Next entree saya akan share lagi dengan semua. Untuk hari ini kita cuba baca dan praktikkan yang ini dulu. okies parents? Goodluck and Happy parenting!




1. STOP, LOOK & LISTEN Penting untuk fokus kepada bayi.Perhatikan body-language, expresi muka serta bunyi yang dihasilkan. Perhatikan ekspresi fizikal reflex-seperti bukaan mulut berbentuk oval untuk bunyi "Owh"(mengantuk) boleh membantu parents mengenalpasti bunyi yang dihasilkan.


2.LISTEN IN THE PRE-CRY STAGE Penting memberi perhatian kepada pre-cry stage sebelum bayi menjerit atau melalak untuk mengelakkan bunyi yang cuba didengari tenggelam dalam jeritan dan teriakan.


3. LISTEN FOR THE DISTINCTIVE PART OF EACH WORD Untuk membantu pemahaman ibubapa, dengari sifat unik bunyi setiap tangisan. Contohnya: dengarkan bunyi "N" yang disebut untuk mengenapasti bunyi "Neh".


4. CHANGE BABY'S POSITION Bunyi yang dihasilkan juga kadangkala dipengaruhi oleh posisi bayi. Bayi yang dipegang atau di baringkan akan sedikit menukar bentuk bunyi yang dihasilkan. Ubah-ubah posisi bayi untuk kejelasan yang lebih.


5.REPETITION Untuk menguasai bahasa bayi ini, perlukan banyak latihan (practice make perfect). Kebanyakkan ibubapa memberitahu, dengan mendengar contoh tangisan dalam DVD Dunstan Baby Language berulang-ulang kali adalah kunci kejayaan mereka.


Jadinya untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas berkenaan hal ini sila dapatkan DVD tersebut di page yang saya dah letak link kat atas tu. (gila weh, saya bagi free promo kat bisnes dorang nih - harus claim royalti.hahhaha) tapi kan sebab benda ni macam sangat bagus untuk semua ibu bapa dalam dunia jadi WAJIB share dan yang penting kita semua akan dapat manfaatnya. InsyAllah.


No comments: