Tuesday, April 5, 2011

Dunstan Baby Languange - Bunyi 2



Bunyi 2:"Owh" bermaksud ingin tidur

Bunyi "Owh" adalah hasil reflex menguap (yawn reflex) yang memberi isyarat bayi anda mengantuk. Cuba anda tolak rata lidah anda mengenai barisan gigi bawah serta buka mulut anda seluas-luasnya seperti ingin menguap dan tambah bunyi kepada gerakan anda itu. Sejurus sebelum menguap berakhir dan mulut anda ingin kembali tertutup, dapatkah anda dengar bunyi "owh" anda sendiri?



Dengan memberi respon tiap kali bayi anda membuat bunyi "owh" dengan membantunya tidur (sebelum bayi menjadi terlalu penat/overtired atau frustrated), anda akan dapati bayi anda mudah untuk ditidurkan berbanding apabila bayi sudah marah dan mula bersikap menjengkelkan/jerky.Sebenarnya, saat bayi mula bersikap "jerky", dia telahpun tiba di tahap overtired dimana pada tahap ini, sungguhpun bayi anda sangat mengantuk, tetapi dia tak mampu untuk tidur dengan mudah.


Pernahkah anda merasa teramat mengantuk tetapi terhalang untuk tidur kerana sedang membawa kereta atau sedang didalam mesyuarat? Anda bertahan dengan perasaan mengantuk dan dalam masa yang sama bertekad untuk segera sampai ke rumah supaya dapat tidur dengan cepat. Namun, sesudah anda tiba dirumah dan berguling-guling berulang kali dalam cubaan mendapatkan tidur, anda gagal dan merasa seolah-olah sudah tak mengantuk sedangkan masih merasa letih. Perkara yang sama berlaku kepada bayi dan oleh sebab itu, amat penting membantu bayi anda tidur sejurus bayi memberi isyarat "owh" dan jangan berlengah sehingga dia melepasi tahap itu.Selain itu, memberi respon pada bunyi "owh" dapat menjimatkan masa para ibubapa.


Seringkali kita mendengar kisah para ibu yang menghabiskan masa berjam-jam cuba menidurkan bayi mereka tetapi di saat mereka melihat bayi sudah memejamkan mata dan mereka mahu mengangkat kaki dan beredar dari bilik, bayi mula mencelikkan mata dan sebahagiannya siap tersenyum mahu mengajak ibunya bermain. Aduh, geram sungguh rasa dipermainkan oleh si kecil ini. Mengapa ini berlaku?Jawapannya mudah-anda beranggapan bayi anda mahu tidur atau anda rasa perlu tidurkan bayi anda kerana masanya telah tiba tetapi bayi tidak memberi isyarat mengantuk seterusnya mahu ditidurkan.


Again, prinsip dengarilah anak anda menjadi asas Dunstan Baby Language dan pentingnya anda kuasai bunyi yang cuba disampaikan oleh anak anda.Cara bayi memberi isyarat mahu tidur:a) Dengari tangisan bunyi "owh". Perhatikan bukaan mulut bayi akan berbentuk oval atau bulat ketika membuat tangisan ini.b) Gerakannya menjadi agak "jerky"c) Mula mengosok-gosok mata atau menarik telinga.



Selamat mendengar!



No comments: