Tuesday, April 12, 2011

Dunstan Baby Language - Bunyi 5


Bunyi 5: "Heh" bermaksud tak selesa

Ketika bayi merasa tak selesa, mereka menggerakkan badan atau menggeliang-geliutkan (wriggle) badan lebih dari biasa. Pergerakan yang terlalu aktif ini, menyebabkan banyak hembusan angin dari pernafasan yang laju dihasilkan dalam bunyi "Heh" ( seperti gambaran orang yang sedang meminta tolong). Bayangkan kulit anda sedang kegatalan dan anda tak dapat menggunakan tangan untuk menggaru atau menggosok. Anda menggeliang-geliut (wriggle) sambil bernafas. Ketika anda tambahkan bunyi pada situasi pernafasan seperti itu, dapatkah anda dengar bunyi "Heh" terhasil? Berbeza dengan bunyi "Eh" (ingin sendawa) yang mempunyai bunyi "E" yang nyata dan breathy "H" yang kuat, "Heh" pula mempunyai bunyi "H" permulaan yang kuat.


"Heh" boleh menjadi bunyi yang agak sukar untuk difahami kerana tiada penyelesaian spesifik yang dapat disimpulkan. Bayi boleh merasa tidak selesa dengan 1001 perkara.


Antara yang biasa ialah: terlalu panas atau sejuk, napkin yang kotor, tidak serasi dengan bedak yang digunakan atau merasa kulit merengsa dengan pilihan sabun pencuci pakaiannya. Bayi yang menyusu badan juga didapati mempunyai kekerapan pergerakan usus (bowel movement) sehingga 12 kali sehari dan jika tiada apa yang tak kena dengan lampin atau cuaca, bunyi "Heh" boleh saja membawa maksud bayi ingin bertukar posisi akibat bowel movement yang dialami.


Ketidakselesaan juga tak terbatas kepada bentuk fizikal, bayi boleh menjadi tak selesa kepada sekitarannya seperti bunyi-bunyian yang kuat atau cahaya yang terlalu terang.Jadi, bertenang selalu dan ambil masa untuk menjadi pemerhati anak anda yang setia, kerana dengan itu, anda senang untuk fahami apa yang mengkin jadi penyebab ketidakselesaan bayi anda kerana setiap bayi adalah unik dan berbeza karakter serta keperluannya!



No comments: