Thursday, October 20, 2011

Cerita Setahun Sebelum - Ep.1


Ok, mari kita flasback - rewind ke Setahun sebelum. Versi yang tak pernah diceritakan secara details sebelum ini.




THE SPOTTING PART 20102010 (Cantik kan tarikh ni? Hihi)




Hari adalah Rabu, saya ke Ofis seperti biasa. Buat kerja pun macam biasa walaupun badan, perut semua dah terasa berat sebab kandungan dah masuk ke usia 33minggu, 6hari. Sibuk sikit pagi tu dan dalam 10pagi baru saya berkesempatan untuk ke toilet melepaskan hadas kecil (chewah..sopan sungguh!) Tapi bila bukak je undies tengok ada spotting, kaler coklat gelap.

Aik, kenapakah ada darah keluar lagi? Dua hari lepas dan semalam baru lepas check kat KK and Specialist, siap scan semua kata ok je. (bicara dalam hati saja). Rasa tak sedap hati. Call mak, dia kata better balik and pergi hospital terus untuk check. Then she offer to amik me kat office but i say "Tak payahlah, along kan bawak kereta ni, nanti kereta ni macamana pulak?" and i assure her to be calm because i can still drive, tak ada rasa sakit apapun. Pastu terus call husband yang tengah bersiap-siap nak pergi kedai. "Shayang, ada spotting balik ni. I balik amik you pastu kita pergi hospital terus ye, I risaulah?" (lebih kurang macam tula ayat yang saya tuturkan) Tapi Hubby macam bebai-bebai semacam je, dia berasa tak puas hati sebab dua hari lepas berturut-turut pergi scan tapi semua normal je.

Sampai je rumah, pakai pad and amik hospital bag siap-siap dan terus shoot pergi rumah mak dulu. Saya siap bawak undies yang ada spotting itu untuk tunjuk kat mak. Tokwan saya masih tinggal bersama mak lagi masa ni, mak suruh tokwan tolong tengokkan perut saya. Dia sentuh-sentuh sikit, usap-usap sikit pastu dia buat air penawar dan suruh saya sapu muka dan perut sambil selawat dan doa agar semuannya dipermudahkan. Ini sebab tokwan tengok perut saya dah menurun ke bawah. Tanda-tanda seperti 'tak lama lagi dah ni'. Oh, wow! masa ni kalau ingat balik nervous takleh nak cakap. Berdoa jela agar semua baik-baik saja. Siap semua, mak pun ikut sekali.

Dah kat hospital saya terus kena wheeled ke labour room, tukar baju pink plus kain batik dan masuk bilik check-up untuk buat CTG to check ada contraction or not. Lama jugak duduk dalam tu. Mulut tak berhenti baca doa dan zikir-zikir. Bila nurse datang check ada mild contraction. Haih, makin risau rasa. Lepas abes CTG dalam 2jam tu, doctor suruh masuk bilik scan. Masa ni saya amik kesempatan untuk jumpa mak and hubby kat ruang menunggu and update dorang apa yang patut. Hehe. Masuk balik scan pastu dua tiga orang doktor sekali scan, rupa-rupanya bleeding sebab uri kat bawah. Phewww! Crazy jugak tu tapi time tu taktau lagi Placenta Previa type berapa. But still ada rasa contraction so, dorang sorong terus masuk labour room.

Time dalam labour room ni, dah cuak gila. Pastu doktor cucuk drip Start pukul 4petang masuk labour room. Dalam pukul 6petang Doktor datang inject kat montot ubat untuk matangkan paru-paru baby pastu lepas 2jam camtu, doktor tengok darah dah benti and doktor bagi ubat to stop the contration then check kat pad ada darah atau tak. Alhamdulillah, darah dah stop but buat pertama kalinya kena tinggal wad. Before that siap ada nurse cakap lagi, if bersalin harini dapat tarikh cantik ni, kena pulak bersalin jam 2010. Memang terbaik! (but actually saya tak ingat sangat dialognya but lebih kurang camtulah.Hehe). Saya dan husband tersenyum-senyum je but dalam hati doa agar bukanlah harini sebab baby tak cukup matang lagi sebenarnya walaupun dah kena suntik.

Dan saya pun telah di warded sebab nak suruh bedrest, jangkaan dalam tiga minggu macam tu sampailah ke week 36. Wow, lamanya kena bedrest, but redha jela. Lepas masuk dalam ward time tu tengah lapar gila, pesan kat husband Papperoni pizza. Time ni husband hantar mak balik dulu, tapi kesian mak tunggu Along lama gila. Lepas dapat makan pizza, rasa happy and malam tu tido dengan tenang je.

And the day end...Sambung ke part 2

No comments: