Thursday, September 2, 2010

Check-up yang ke-enam kali


Hi semua, saya sedang mencuba berpuasa harinie tapi kalau tiba-tiba datang simptom sakit di bahagian bawah perut ni macam tempohari kemungkinan besar saya akan membuka puasa lebih awal kot. But hopefully my puasa today will go on smoothly. Aminnn.

Alang-alang dah membelong nih, saya nak cerita pasal semalam. Dok tak dok dah enam kali saya check-up kat klinik gomen tu. Syukurlah selama ni ok je tapi semalam terjadi rekod yang kena duduk lama gila kat situ. Huk. Start dari 9am-12.40pm baru setel semua tapi sebenarnya masih ok compared to private coz semuanya F.O.C jadi saya patut bersyukur juga di akhir cerita. Tapi tula, salah saya jugak kot coz datang lambat untuk appointment yang sepatutnya pada pukul 8am. Padan muka saya kan! ;p

Oh ya, saya dah pregnant 26weeks rupanya. Lost count sikit la coz result scan and LMP adalah sangat berbeza. So, dah malas nak kira-kira sangat. Bole? Huhuhu.

Anyway, Time check BP boleh pulak ada budak praktikal tu buat suspen sebab tekanan darah yang di amik adalah 90/50. Isk.isk.isk...sangat rendah kot. Dua kali try and dua-dua bacaan tetap sama. Later bila masuk check dengan staff nurse situ, dia suruh amik lagi sekali and rupanya ada kesilapan - takdelah rendah pun, normal saja bagi preggy mummy iaitu 100/56. Phewww! lega hatiku. Maybe budak praktikal tu silap sebab dia tak biasa pakai yang jenis manual yang kena pumping tu. Selalunya guna yang auto tapi tatau la kenapa hari semalam dia nak pakai yang zaman old-school tu. Huk. Bikin suspen aja.

Setel semua kena amik 2nd injection pulak untuk kancing gigi tu. Aiyo! Nurse tuuu. Tiba-tiba ja nak kena injek? Isk...saya dahlah tak mentally prepared untuk apa-apa sesi injection arinie but buat jugalah, Alhamdulillah semua ok. Pastu berat timbang semalam adalah 60.6kg means naik 700g from last month pastu tahap Hemoglobin pun naik sikit from 11.0 - 11.2. Setakat check-up semalam semua menunjukkan result yang NORMAL. Then, nurse dah suruh start plotting untuk carta pergerakan baby. Yeay! But actually me rasa agak curious dengan keadaan baby-baby kat dalam ni, macam nak pergi scan jugak je coz nak tau heart-beat baby, kedudukan uri plus air ketuban. Risau dengan kisah yang terjadi pada myBlogsfera's friend - Amy. Kesian amy. Hope beliau and hubby kuat, tabah dan banyakkan berdoa demi keselamatan dan kesihatan babynya. Allah Maha Penyembuh, InsyAllah semua akan ok.


Apapun, nanti nak ajak daddy pergi scan jugalah sama-sama. Hummmmmm. Jom daddy? :)



No comments: