Thursday, May 17, 2012

Baby Gender - Final Result


Baby Gender ke? actually its not Gender, it's jantina... Saya yang salah menggunakannya (Chewah, mentang-mentang baru balik kursus gender) Mari saya terangkan secara ringkas perbezaan antara gender & jantina dengan uolls semua ye)

Sex (Jantina) - Biological differences between men & women, such as women can give birth & men provide sperms. 

Gender - its about perception & relationship between men-women, boys-girls. Gender is socially constructed. Such as boys play with balls & girls play with dolls. Gender roles are dynamic & change over time.

Hope uols dah paham ye & hopefully after this kita semua akan menggunakan jargon ini dengan betul. Ok, enough babbling about this Sex - Gender issues :)


Back to the topic. Dah 2 kali kami ke klinik dengan tujuan untuk check jantina anak kedua ni. First ke Klinik Maria di Putrajaya tapi tak berjaya nampak. Second time kat Alor Star, Klinik Tanjung (tempat saya buat ultrasound masa Aishaidar dulu) pun tak nampak jugak. Baby sangat pemalu orangnya. Huhuhuhu.

So, yesterday saya ada monthly check-up di KKP3, this time ada appointment dengan doktor untuk scan. So, husband pun saya paksa ikut specially sebab nak scan ni lah. Dah settle buat routine check-up dengan nurse. Check urine - OK, check HB - not OK (10.8), check berat - Saya dah gumuk (60.7kg). Then, saya pun dipanggil masuk ke bilik doktor. Baik nampaknya doktor nih, husband pun dia bagi masuk untuk tengok proses ultrasound scan tu. Hehehehe. Actually tujuan utama nak tengok kedudukan uri dan kedudukan baby. Hummm. Not so good sebab uri masih di bawah dan baby masih dalam kedudukan melintang. (Later i'll story bout this) Sambil doktor ambil ukuran baby-baby tu dia pun tunjuklah ni kepala, perut dan lain-lain.

Kebetulan doktor tanya "dah tau ke boy or girl? Dalam hati saya kata, baik pulak doktor gomen ni nak bagitau jantina baby. Huhu. Then kami pun cepat-cepat BELUM tau lagi sebab selama ni scan tak nampak. So, dia pun dengan baik hati tunjuklah... Ini dua belah paha dia & nampak tak ni? Jeng...jeng...jeng....

So, confirm it's a GIRL. InsyAllah.

Alhamdulillah. Jika selamat semuanya kami akan dapat sepasang cahayamata by August 2012. Happy tidak terperi. Semua tolong doakan agar saya dapat melahirkan dengan normal, mudah dan selamat.









6 comments:

smms said...

congrate. semoga semua baik2 aja.

Zahra Al-Rasyah said...

Thanks babe..Ko pun sama, semoga semua baik2 saja :)

nihadriz said...

Sepasang! Alhamdulillah... Now Harits Haidar gets to play with lil sister's toys. Hehehehehe~

Zahra Al-Rasyah said...

Yes niha, Syukur!
Mak dia ok jer Harits nak main toys girl pun, jangan terpengaruh sampai ke besar sudahlah. Hahaha.
Diorang pun kena share la mainan kan? Sengkek la mak nanti kalau setiap orang satu toys lain-lain ;p

KAK RAINBOW said...

Al hamdulilah dah dapat sepasang

Zahra Al-Rasyah said...

thanks Nurul. Syukur sangat :)