Wednesday, December 28, 2011

First Check-up For My Second Baby

Hi semua.


Saya adalah dalam mood excited masa keluar dari office untuk buat check-up pada jam 11.30 pagi tadi. Teringat-ingat kenangan masa excited nak check-up Harits dulu.

Mula-mula saya menuju ke Klinik Kesihatan (KK) di P3 dulu, then bila sampai sana. Dia kata saya tak boleh register buat buku merah kat situ sebab saya tinggal di P11 dan kena buat buku di klinik berdekatan kawasan kediaman. Hummm... Baiklah, tapi agak terpotong sikit mood di situ nasib baik layanan misi di klinik itu adalah baik-baik belaka. Lepas saya di beri nombor telefon klinik berdekatan dengan rumah tu, saya pun bergegas ke sana. Sebelum sampai saya call dulu. Actually dah sampai pun depan klinik tu baru saya call (excited punya pasal. Hehehe) Then misi tu told me that saya kena datang balik pukul 2pm sebab diorang tak tak ambil new patient nak dekat-dekat lunch hour ni. Nevermind, 5minute after that sayapun Pling! dah ada depan rumah. Kehkehkeh. Dah kata klinik dekat dengan rumah ye dak? Sampai-sampai je Harits tengah nyenyak tido, saya pun amik kesempatan taking my power nap whil my MIL tengah cooking. Saya bukan pemalas ok, saya nak tolong MIL saya masak tapi dia yang insist saya suruh pergi naik dan rehat. Hehe.


Then after lunch, Harits pun dah bangun dan dah suap dia makan. Saya pun kembali ke klinik tepat-tepat jam 2.05pm dan saya adalah oran ke-2. Yeay! Register first untuk buat buku merah pastu Nurse mintak saya timbang sendiri and my current weight is 50.3kg. Still kurus la kan? Lepas tu pergi pee untuk check urine. After urine nurse cucuk sikit jari untuk buat HB test. Saya kena buat 2 kali coz first reading adalah sangat rendah iaitu 10.4 je but bila Senior Nurse buatkan procedure tu my HB is actually 12.2. Yeay! Ibu sihat dan tidak anemic. My blood pressure pun normal which is 98/60.


Masuk pulak dalam examination room saya diinterview sedikit sebanyak pasal previous birth history and my family medical history. Because my mom pernah kena Breast cancer saya diminta untuk baring untuk buat breast examination. Tapi mungkin semua orang pun kena kot, pandai-pandai je saya ni. Hehe. After that nurse check perut saya. Still tak rasa lagi katanya but worry not coz it's still early. Sambil tu dia advice yang masa first trimester ni yang kena jaga betul-betul sebab baby baru nak develop semua sel penting. Jaga pemakanan dan yang penting iron tablet/ acid folic kena makan secara konsisten. Lagi satu dia advice, iron tablet tu kena makan sejam sebelum breakfast to make sure it is fully absorb dan tak sesuai diminum bersama kopi, teh, susu dan minuman berkafein. Paling bagus minum bersama jus buah ataupun air suam. Reminder untuk saya dan kawan-kawan juga :)


Oklah, saya nak balik dah. Tak sabar nak tengok Tentang Dhia. Byebye!


5 comments:

smms said...

sng kan checkup spital dkt ngan umh. btw dah duk putrajaya ni MHH sape jaga ? ohh tiba2 rindu putrajaya !

Zahra Al-Rasyah said...

Hehe. memang senang. Sekarang ni MHH dok ngn Tok Ayah & Maktok dia. Dorang datang from Aostaq sebab nak jaga dia tau. Terharu sangat! :)

Kalau rindu Putrajaya meh la dtg kalau sempat nanti. hehe

nihadriz said...

datangla rumah kami nanti! pape nnt sms ye :D

KAK RAINBOW said...

tahniah preggie ye awak? baru tahu

Zahrasyah said...

Thanks Nurul :)