Wednesday, July 7, 2010

Check-up Yang Ke-Empat Kali


Am now in my 18 weeks if mengikut kata nurse yang ikut tarikh LMP masa saya check-up hari Isnin lepas. Tapi sebab macam selalu konfius dengan tarikh ultrasound scan haritue saya cepatkan sendiri kepada seminggu usia baby dah dalam kandungan iaitu 19 weeks. Sukahati je kan?Haha. Tapi lebih kurang jela. Kalau ikut yang scan tu pulak saya patutnya dah 20 weeks. Huh? Cepat betul.

Anyway, yang bestnya masa check-up that day, my berat was like naik 2.1 kg saja iaitu 57.2 sekarang. Tekanan darah, air kencing dan tahap Hemoglobin semua pun normal dalam rekod buku merah pun tulis ibu mengandung sihat. Yeay! Alhamdulillah. Lepas tu baby-baby pun sihat, dapat dengar jantung beliau yang sangat laju dan kuat. Syukurlah :)

Juz yang kurang bestnya adalah masa kena amik darah, still rasa takut takleh nak tengok nurse tu cucuk. Huk. Lepas tu, kenapa entah masa hari tu dalam 2-3 jam barulah hilang rasa sengal akibat dicucuk itu before this tak pulak rasa sakit yang lama macam tu. Huhu.
Oh ya, nurse tanya jugak yang baby dah gerak banyak ke? Sebab kalau dah gerak banyak dia nak Inject untuk kancing gigi. Tapi saya cakap belum gerak yang banyak lagi, juz terasa tegang-tegang and macam kicking yang very mild macam 'bubbly' dalam perut. So, nurse pun shcedulekan untuk buat Injection tu pada next check-up. Wehhh..rasa nervous balik coz me very not likey hal-hal berkaitan incjection-injection ni. Phewww!





2 comments:

JueOny said...

Kalau nak inject jgn belah kanan coz kebas n sakit dia lama....sumtimes tangan xleh nak angkat...since kita byk guna tangan kanan so better jab blah kiri....2kali kan?

Zahra Al-Rasyah said...

Bahiklah sis.. TQ for the info...will try to remember that :)