Monday, June 21, 2010

Buah Delima dan Khasiatnya untuk Ibu Mengandung :)



“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” - Al-An’am:99

source: google.com


Saya teringin makan buah delima pulak ni, terutamanya yang merah masak ranum seperti dalam gambar di atas itu. Slurrppp! Dah try surf intenet semua dan dapat banyak sumber kata bahwa delima ni banyak sungguh khasiatnya untuk ibu-ibu mengandung. Ini antara info-info berguna yang saya jumpa and nak sharing kat sini tentang khasiat buah dari syurga ini :)

Buah delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut tiga kali dalam Al-Quran. Ia antara pokok di syurga. Kini delima ditanam dari sejauh China sehinggalah California.

Bagi ibu mengandung Delima, sejenis buah lain yang disebutkan di dalam Al-Qur`an, mengandung potassium yang besar volumenya, selain dari mineral-mineral lain seperti fosfor, kalsium, besi, dan sodium, dan vitaman-vitamin A, B1, B2, B3, dan C. Bereaksi bersama sodium, potassium mengatur ekuilibrium air tubuh dan menjaga detak jantung agar tetap normal (bagi ibu dan perkembangan fetusnya). Dengan memelihara keseimbangan kadar potassium-sodium, buah ini juga menunjang kepekaan saraf dan otot agar berfungsi secara teratur(kajian mendapati rahim wanita lebih utuh/kuat sesuai dengan kepekaan nya menunjang pergerakan bayi yg dikandung) , mencegah edema, dan mengurangi kadar gula yang beredar di dalam darah (ibu yang baru pertama kali mengandung atau lebih dari 3 kali pregnancy). Delima menghilangkan rasa letih otot dan memungkinkannya bergerak dengan mudah dan juga menguatkan jantung.

Bagus kan? memang baik untuk kesihatan kita dan baby dalam kandungan.

Ini ada lagi info yang saya dapat tapi rasanya macam mitos jela...orang melayu kan banyak adat dan pantang larangnya. Huhuhu - Ok, ada orang kata kalau ibu mengandung makan buah delima..kena makan satu biji takleh share ngan orang sebab dalam sebijik buah delima tu ada satu yang betul-betul berkhasiat...biasanya orang melayu kita yang mengandung ni makan buah delima untuk dapat mata anak cantik bercahaya macam buah delima dan kulit anak pun cantik, tiada masalah....saya pun tak pasti yang terjadi cantik tu sebab buah delima or kebetulan je, tapi apapun kita usaha dan berdoa la pada Allah kan? Semua pun nak baby yang cantik and comel :)



2 comments:

smms said...

smuga ketemu ...amin

AL-Rumman Delima Organik said...

“Memberikan kesan dengan cepat”

Sepertimana yang ketahui bahawa penggunaan delima berfungsi dalam badan manusia untuk mencegah daripada pelbagai penyakit. Tetapi beberapa orang menyedari bahawa nutrisi dan antioksidan yang terdapat dalam delima turut bertindak sebagai Agen Penyembuhan. .

Delima banyak dikeluarkan dalam bentuk jus yang mempunyai rasa buah sebenar. Apabila memakan delima untuk tujuan penyembuhan, anda perlu memakan biji kerana ia mengandungi vitamin dan nutrisi yang tertumpu di dalamnya.

Membuang bijinya seperti membuang separuh daripada khasiat yang terdapat dalam delima.

Delima amat berguna terhadap sistem ketahanan badan kerana mempunyai sumber vitamin dan nutrisi yang berbeza. Kandungan potassium dan polyphenols membantu dalam mencegah radikal yang berbahaya dalam aliran darah. Delima juga mengandungi asid panthothenic dimana ia membantu sel mengambil alih oksigen dan menyahkan toksik.
Dan ia kaya dengan vitamin B dan C, yang mana ia telah lama dibuktikan dalam meningkatkan fungsi kekebalan (imun).

Ia adalah Agen Penyembuhan dalam satu buah sama dengan gabungan buah-buah yang lain.
Sekarang anda dapat melihat delima sebagai;

“DELIMA Sebagai sumber pemakanan yang hebat”

Sesuai utk kegunaan seisi keluarga serta kpd anda yg menghidapi masalah kesihatan seperti kencing manis, darah tinggi, jantung & banyak lagi…Insya’Allah.

“PROMOSI HEBAT!!!!”
Beli 1 botol 1000 ml dapat 1 botol 1000 ml (diskaun 50%) , Percuma Keahlian dan 1 botol 314 ml.

*Hanya guna sendiri dan kongsi kebaikan, keuntungan lumayan menanti anda…
(Pengedar/Stokis diperlukan di seluruh Malaysia)

Hubungi kami di talian:-
09-827 2737 / 017-928 2838

http://al-rumman.blogspot.com/